10.07.2023

Літня математична школа «Навчаємо математики: вчора, сьогодні, завтра»

 

На виконання плану роботи інституту з 30  червня по 04 липня 2023 року для учителів та консультантів центрів професійного розвитку педагогічних працівників області проведено літню математичну школу «Навчаємо математики: вчора, сьогодні, завтра».  Більше 50 педагогів області мали нагоду опрацювати  питання викладання математики в НУШ, зустрітись з авторами модельних навчальних програм, нових підручників з математики, провідними експертами УЦОЯО, обговорити ряд важливих питань та дізнатись про інноваційні технології і шляхи їх впровадження.

          У перший день навчання учасники школи розглянули  питання «Штучний інтелект: можливості та виклики» (спікер Олексюк Олеся Романівна, доцент кафедри змісту та методик навчальних предметів ТОКІППО, кандидат педагогічних наук). Олеся Романівна ознайомила учасників із поняттям штучного інтелекту, зупинилась на можливостях використання штучного інтелекту під час вивчення математики,  звернула увагу колег на етичне та безпечне використання різних моделей штучного інтелекту в освіті. Педагоги мали нагоду поспілкуватись з Мартинюк Олесею Миронівною, завідувачем кафедри прикладної математики ЗНУ, кандидатом фізико-математичних наук, доцентом та автором посібників з математики для НУШ, збірників для підготовки учнів та учениць до складання ЗНО/НМТ з математики. Цьогоріч Олеся Миронівна була членом журі IV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики, тож учасники мали нагоду отримати вичерпні відповіді  щодо підготовки школярів до змагань, дізнатись про можливості залучення           учнів до навчання у літніх математичних таборах. Про навчально-методичний супровід підручників з математики для 5 та 6 класів НУШ (авторів: Кравчук В.Р., Янченко Г.М.) розповів учасникам літньої школи Мартинюк Сергій Володимирович, викладач ТНПУ ім. В. Гнатюка, кандидат фізико-математичних наук, доцент. Сергій Володимирович презентував колегам новинки навчальної літератури з математики для НУШ від видавництва «Підручники&посібники». Учасники ознайомились із питанням «Сучасні освітні тренди навчання математики у контексті Нової української школи»  (спікер: Іванюк Тетяна Георгіївна, методист, в.о. завідувача  відділу методики навчальних предметів природничо-математичного циклу, технологій та фізичної культури). Тетяна Георгіївна звернула увагу учасників на основні підходи  навчання за новим Державним стандартом базової середньої освіти та шляхи формування практичних умінь школярів з математики. Вчителі розглянули змістовий контент курсу математики 5 – 6 класів, форми та методи організації освітнього середовища, систему задач, яка формує математичну компетентність та розвиває наскрізні уміння здобувачів освіти, мотивує до зацікавленості  та стимулює пізнавальний інтерес.  Методист зосередила увагу учасників на застосуванні інноваційних методів навчання та доцільності їх впровадження, а також порекомендувала способи застосування традиційних методик із врахуванням  мети та завдань НУШ.

Впродовж двох днів, а саме 3 та 4 липня, учасники літньої математичної школи мали нагоду зустрітись з авторами модельних програм з математики для адаптаційного циклу та базової школи 7-9 класи, авторами посібників та підручників з математики. Школьний Олександр Володимирович, професор кафедри методики навчання математики Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, доктор педагогічних наук, співавтор модельних програм з математики для 5-6 та 7-9 класів НУШ, автор підручників та посібників з математики  ознайомив педагогів  із особливостями модельної програми для 7-9 класів та ключовими  засадами підручника з математики для 7 класу. Автор обґрунтував доцільність внесення змін у програму відносно традиційного їх подання, надав ґрунтовні відповіді на численні запитання педагогів. Також доповідач представив наукову та методичну концепцію підручника, звернув увагу вчителів на методику викладу теоретичного матеріалу та підбір цікавих завдань, сучасних за змістом та нестандартних  за формою  подання.

У ході роботи другого планового дня педагоги опрацювали тему  «Нові підходи до оцінювання досягнень школярів з математики в НУШ: організаційно-методичний інструментарій» (спікер: Васильєва Дарина Володимирівна, співавтор модельної програми з математики для 5-6 класів, співавтор модельної програми з математики для 7-9 класів  вчитель математики вищої категорії, старший науковий співробітник Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук, автор підручників та посібників з математики).

З  поміж питань, які розглянули педагоги впродовж навчання, питання оцінювання навчальних досягнень школярів було найбільш очікуваним та затребуваним. Дарина Володимирівна презентувала колегам власні напрацювання та ідеї щодо створення системи оцінювання навчальних досягнень. Педагоги опанували нові підходи до проведення підсумкового оцінювання, оволоділи алгоритмом визначення рівня/балу досягнення обов’язкових результатів, представлених у Державному стандарті базової середньої освіти, дізнались про цікаві ідеї щодо впровадження формувального оцінювання в практику роботи вчителя.

Четвертого липня робота школи проходила у навчальній студії «НУШ у 6 класі: особливості вивчення математики» та була зорієнтована на питаннях впровадження інтеграції в освітній процес з математики. Член-кореспондент НАПН України, доктор педагогічних наук, завідувач кафедри математики і методики її навчання ДЗ «Південноукраїнський НПУ імені К. Д. Ушинського», співавтор модельної навчальної програми з математики для 5-6 класів НУШ  Скворцова Світлана Олексіївна представила учителям математики підручник з математики  для 6 класу, створений за модельною навчальною програмою «Математика. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторів Скворцова С. О., Тарасенкова Н. А.).  Вчителі ознайомились із теоретичною і практичною складовими підручника  (навчально-методичних комплексів)  з математики для 6 класів  Скворцової Світлани Олексіївни та Недялкової Катерини Василівни та підходами до формування предметних та ключових компетентностей через систему завдань та організацію різних видів діяльності. Світлана Олексіївна наголосила на реалізації внутрішньо та міжпредметної інтеграції у представлених навчальних книгах, що забезпечить цілісність знань учнів та формування їх пізнавальних інтересів,  відзначила способи подання теоретичного матеріалу із врахуванням особливостей мислення сучасних школярів та орієнтацію на розвиток когнітивних процесів. Спікер представила нетиповий для чинних підручників підхід до подання теоретичного матеріалу,  зокрема у вигляді окремих фрагментів, міркувань та трактувань учнів, через створення проблемних ситуацій, результатом розв’язання яких слугує ментальна карта або опорний конспект, систему запитань та інтеракцій, які забезпечують обговорення змісту виучуваного. Більшість практичних завдань та ознайомлення з новим матеріалом у підручнику здійснено на основі зв’язку з попередніми знаннями та уміннями учнів, вправи для організації систематичного повторення забезпечують системність знань та поступовість розгортання змісту виучуваного.

Неабияку зацікавленість виявили учасники до питання «Формування предметних та ключових компетентностей в учнів 6 класу за новим Державним стандартом НУШ на засадах інтеграції у процесі проєктної діяльності». Розглянула дану тему співавтор підручника «Математика. 6 клас» Недялкова  Катерина Василівна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри математики та методики її навчання ДЗ «Південноукраїнський  НПУ імені К. Д. Ушинського», учитель математики ПО (УЗ) "Одеський ліцей "Мрія". Катерина Василівна презентувала вчителям математики креативні ідеї щодо використання проектів в практичній діяльності вчителя математики, ознайомила з надзвичайно цікавими, актуальними темами проєктів інтегрованого змісту, з алгоритмами організації роботи для реалізації мети та навчальних завдань. Учителі детально ознайомились з проєктами: «Поглиначі часу», «Волонтерська діяльність», «Український борщ» та авторськими підходами  щодо їх реалізації.

          Під час проведення онлайн-школи вчителі активно спілкувалися у чаті, обмінювались думками, що сприяло злагодженій роботі та ефективному зворотному зв’язку.

Спікери літньої математичної школи відзначили глибоку мотивацію та налаштування учителів математики області до осучаснення та оновлення знань та вмінь, прагнення до  вдосконалення професійної майстерності.

Сподіваємось, що учасникам третьої літньої математичної школи стане в нагоді отриманий практичний досвід, зокрема техніки поєднання стандартних та нестандартних підходів до викладання математики, сучасні  методи навчання предмету.

Запис ІІІ дня роботи (зустріч з Скворцовою Світланою Олексіївною та Недялковою Катериною Василівною) за покликанням  https://youtu.be/pQ-Wo8EFV2o

Комментариев нет:

Отправить комментарий