08.07.2021

Літня математична школа «Інноваційні кейси в практичній діяльності вчителя математики»

 

Відповідно до плану роботи інституту, в рамках проведення Року математичної освіти в Україні з 01 по 03 липня 2021 року для учителів та консультантів центрів професійного розвитку педагогічних працівників області проведено літню математичну школу «Інноваційні кейси в практичній діяльності вчителя математики».  Робота школи була організована в двох модулях:  науково-методичному та практичному. Організатори заходу прагнули  не лише ознайомити учасників з сучасними психолого-педагогічними та методичними освітніми трендами, але й забезпечили умови для оволодіння практичним досвідом. Впродовж трьох днів 76 педагогів області мали нагоду опрацювати  актуальні теми з питань викладання математики, зустрітись з провідними експертами УЦОЯО, розв’язати  безліч  нестандартних  математичних задач, взяти участь в онлайн - олімпіаді, а ще розвинути наскрізні уміння, опанувати основами математичної лінгвістики та дізнатись про інноваційні технології та шляхи їх впровадження.

         У перший день навчання учасники школи опрацювали питання «Психолого-педагогічні аспекти формування ключових компетентностей на різних етапах індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів освіти» (спікер: Кавецький Віктор Євгенович, завідувач кафедри педагогіки і психології  та інклюзивної освіти Тернопільського ОКІППО, доцент, кандидат педагогічних наук)  та  розглянули  проблему узагальнення та систематизації знань та умінь учнів з математики «Напрями вдосконалення методики формування математичних понять у здобувачів загальної середньої освіти» (спікер: Іванюк Тетяна Георгіївна, методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів). Тетяна Георгіївна, зокрема  звернула увагу учасників до проблеми формування системи математичних понять для забезпечення ґрунтовних теоретичних знань та формування практичних умінь школярів з математики. Вчителі розглянули основні методи введення математичних понять, зокрема: конкретно-індуктивний, абстрактно-дедуктивний та комбінований.  Методист зосередила увагу учасників на застосуванні сучасних методів формування понять на уроках, доцільності їх використання, зокрема під час вивчення складних та громіздких тем курсів геометрії  та алгебри і початків аналізу.

Штокало Марія Леонідівна,  заступник директора з навчально-виховної роботи  Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ  ступенів № 3 з поглибленим вивченням іноземних мов, фіналіст Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2021» провела для учасників школи урок узагальнення та систематизації  знань та умінь учнів з теми «Розв’язування  квадратних рівнянь». Марія Леонідівна представила колегам  сучасний формат використання мобільних засобів для проведення узагальнення та систематизації знань учнів у процесі  навчання математики. Вчителі активно працювали з мобільними додатками Mentimetr, Сlasstime, створювали ментальні карти.

Із сучасними підходами до організації роботи з питань розкриття та розвитку математичних здібностей школярів ознайомив учасників літньої школи Кулешко Віталій Іванович, учитель Тернопільського навчально-виховного комплексу «Школа-ліцей імені Назарія Яремчука № 6». Віталій Іванович залучив вчителів до виконання практичних завдань з прикладної лінгвістики. Також педагоги опанували методику розв’язування завдань на застосування властивостей подільності, які пропонуються школярам на інтелектуальних змаганнях, зокрема математичних олімпіадах.

В рамках функціонування школи проведено інноваційну олімпіаду для учителів математики (розв'язки : частина 1, частина 2). Інноваційність олімпіади полягала не лише в тому, що вона проводилась уперше, але й у самому змісті завдань, зокрема вчителям математики пропонувались для виконання задачі з лінгвістики. Варто зазначити, що всі учасники олімпіади продемонстрували глибокі математичні знання, а також  уміння шляхом логічних міркувань отримувати з умови лінгвістичного завдання правильну відповідь.

Третього липня робота школи проходила у навчальній студії «Математична освіта через призму ЗНО» та була зорієнтована на питаннях складання здобувачами повної загальної середньої освіти ЗНО з математики у  цьому році, дискусії щодо причин низьких результатів та визначення шляхів розв’язання  зазначеної проблеми. Учасники мали нагоду поспілкуватись із експертом відділу змісту природничо-математичних предметів Українського центру оцінювання якості освіти Захарійченко Ліліаною Ігорівною, кандидатом фізико-математичних наук. Ліліана Ігорівна звернула увагу вчителів на окремі моменти підготовки учнів до виконання завдань ЗНО з математики, зокрема у плані заповнення бланків відповідей, розв’язанні та оформленні третьої частини сертифікаційної роботи, виконанні рисунків до задач.  Присутні отримали вичерпну та змістовну інформацію з питань ЗНО з математики як у розрізі аналізу  результатів, перебігу апеляцій та запитань, що виникають під час перевірки відкритої частини, а також очікуваних перспектив незалежного оцінювання.

Із власними методиками підготовки учнів до ЗНО поділився із присутніми Захарійченко Юрій Олексійович, старший викладач кафедри математики Національного університету «Києво-Могилянська академія», кандидат фізико-математичних наук. Юрій Олексійович презентував учасникам практичний досвід викладання математики задопомогою аркуша паперу. Мистецтво оригамі дозволяє зробити процес навчання математики, зокрема геометрії, більш доступним, зрозумілим для сприйняття та розуміння, сприяє розвитку просторового мислення учнів. Учителі оволоділи практичним досвідом створення моделей - трансформерів геометричних фігур, що дозволяє легко досліджувати властивості об’єктів. Не оминули увагою науковці питання дистанційної підготовки школярів до складання ЗНО.

Спікери відзначили глибоку мотивацію та налаштування учителів математики області до осучаснення та оновлення знань та вмінь, прагнення до  вдосконалення професійної майстерності.

Окрім майстер-класів, практичних кейсів, онлайн-олімпіади для учасників літньої школи проведено практичний тренінг «Використання ефективних засобів навчання математики для імплементації наскрізних змістових ліній».

Сподіваємось, що учасникам літньої математичної школи стане в нагоді  отриманий практичний досвід, зокрема техніки поєднання стандартних та нестандартних  підходів до викладання математики, сучасні  методи навчання предмету, ефективні системи підготовки школярів до складання  зовнішнього незалежного оцінювання з математики.

Відеозапис літньої школи (частина І)

Відеозапис літньої школи (частина ІІ)

1 комментарий: