Пройшов місяць, як ми
працюємо в умовах вимушеного карантину. За цей час ми ознайомились з чималою
кількістю електронних ресурсів, мали нагоду опрацювати їх інтерфейс, визначити
продуктивні шляхи співпраці з учителями та учнями в онлайн режимі, налагодити
зворотній зв'язок.  Логічно
проаналізувати роботу, зробити висновки та спланувати подальшу ефективну
організацію освітнього процесу в дистанційному режимі. 
Ми побачили окремі переваги дистанційного
навчання, зокрема можливість учасникам освітнього процесу підтримувати діалог
на відстані та за потреби. Навчання відбувається у зручному місці, можна
організувати його у зручний час для кожного здобувача освіти, стає більш індивідуалізованим,
але потребує активної самостійної роботи та відповідальності. Дистанційне
навчання забезпечує формування таких якостей, як активність, самостійність,
самовдосконалення, самоорганізація, самоконтроль, творчість тощо. 
Наразі розглядається
варіант дистанційного завершення навчального року для учнів  початкової та базової школи. Про це в
інтерв'ю виданню «Лівий берег»  сказав головний державний
санітарний лікар Віктор Ляшко. Також він повідомив, що Міністерство охорони
здоров'я разом з Міністерством освіти створюють нові нормативи для проведення
зовнішнього незалежного оцінювання. «Ми зараз вже виписуємо з Міністерством
освіти нові нормативи, як буде проходити ЗНО. А для дітей до 9-11-го класу, я
думаю, навчальний рік вже закінчився, вже вони не будуть виходити на один
місяць», - сказав головний державний санітарний лікар. Не лише на цю новину,
але й загалом ні усі повідомлення, що стосуються навчання школярів в умовах
вимушеного карантину у мережі Інтернет чимало звернень, запитань, відгуків. Суспільство
загалом виявилось не готовим так швидко реагувати на виклики, проблеми, які
виникли в силу обставин, що  склались. 
Для учнів і вчителів, для яких дистанційне
навчання не було раніше систематичним, вимушений карантин став викликом. На
початку введення обмежувальних заходів найскладнішим для вчителя виявилось
спланувати процес в онлайн режимі, обрати найефективніші платформи навчання, з
якими більша частина учителів не була знайома, змінити підходи до викладання,
налагодити ефективний  зворотний зв'язок,
 а також в обмежений час готувати
матеріали для дистанційного навчання.
Для учнів
найскладнішим – організувати свій день та виокремити певний час на вивчення окремого
предмету. Без допомоги
вчителя у плануванні та без контролю
діяльності школярів вагомих результатів навчання досягти складно.
         Третій
тиждень поспіль працює Всеукраїнська школа онлайн. Окрім цього  існує чимала кількість сервісів для вивчення
математики онлайн. Як свідчить практика та статистика, учителі математики
області надають перевагу тим сервісам, що відповідають чинній навчальній
програмі, мають гриф МОН, забезпечують зворотний зв’язок і доступ до
результатів виконання завдань.
Проаналізуємо перші кроки дистанційного навчання
математики та сплануємо  подальші кроки
продуктивної та його ефективної організації:
1.Використовуємо сервіси,
що допомагають викласти програмний матеріал
         Учитель
може:
·       
створити свій курс – наприклад, на
платформі для дистанційних курсів Moodle.
·       
використати інтерактивну
онлайн-презентацію Zeetings, на
слайди якої можна додати відео з YouTube, опитування, посилання на інші ресурси тощо.
Звісно, створення
таких курсів чи уроків потребує затрат часу. Тож, під час вимушеного карантину
найпростіше використовувати сервіси з готовим контентом.
·       
використати  платформи (Khan Academy, EdEra, GIOS, LearningApps, Matifik) або
кілька, які ви будете комбінувати (YouTube +
тестова оболонка). Зверніть увагу, що тестові оболонки часто не дають
можливість прописувати формули з математики. Тож, імовірніше ви будете
завантажувати їх як малюнки.
2. Плануємо роботу з учнями
                                                                                                                           
Створіть
таблицю (з досвіду роботи Дарини Васильєвої,
старшого наукового співробітника відділу математичної та інформатичної освіти
Інституту педагогіки НАПН України, вчителя ліцею “Престиж” Києва) бажано за
допомогою гугл-документів, в якій вказуємо тему й засоби, які будуть
використовуватися під час вивчення цієї теми, дату вивчення та правила
оцінювання чи контролю, а також – дедлайн (дата, до якої має бути виконана
робота).
Наприклад, для опрацювання чи повторення в дистанційному режимі теми “Відсотки ” можна використати таку
таблицю.
3. Пам’ятайте, що дистанційне навчання не може обмежуватися лише наданням учням завдань та перевіркою їх виконання Таблицю слід подавати у відкритому доступі, щоб усі учасники освітнього процесу мали до неї доступ. Звісно, вона може поступово поповнюватися. Але учні матимуть можливість планувати свій розклад навчання на тиждень з урахуванням даних таблиці.
Обов’язково має бути чіткий інструктаж, ретельний відбір завдань, консультація вчителя та налагоджений зворотний зв’язок.
Завдання мають бути
дібрані таким чином, щоб одна їх частина була спрямована на глибше
усвідомлення теорії, інша – на перевірку отриманих
знань, сформованих умінь і навичок. Варто не забувати
про використання навчальних тестів. 
4. Під час дистанційного
навчання активна роль учителя не зменшується  
Учитель повинен
пропонувати навчальний матеріал для засвоєння, сервіси, що при цьому будуть
використовуватись, забезпечувати контроль та зворотний зв’язок, ухвалювати
рішення щодо коригування плану для покращення освітнього процесу.
5. Не
варто залишати учня один на один із навчальним матеріалом. 
                                                                                                                             Зрозуміло,
що в ході опрацювання в учнів виникнуть запитання, і потрібно продумати, як
вони можуть отримати відповіді ще до того, як почнуть виконувати практичну роботу,
а також роботу, що підлягатиме  оцінюванню.
Якщо у класі незначна кількість учнів або у
Вас один клас, то можна відповідати на запитання в чаті у Viber чи Telegram.
Якщо ж кілька класів, то краще одразу визначити час для для онлайн-консультацій
та передбачити у змісті таблиці.
Після виконання учнями роботи важливо
проаналізувати типові помилки. Звісно, ідеально, якщо в учня після цього є
змога поліпшити свій результат. Наприклад, платформи Matifik  та GIOS дають таку можливість пройти урок з
аналогічними завданнями ще раз і зберегти найкращий результат.
6. Заохочуємо  та
плануємо зустріч онлайн для спілкування учнів класу з
теми. Продумуємо
хід проведення та задаємо учням завдання – скласти запитання з теми вивчення. 
Мета такої онлайн зустрічі – взаємоопитування
між учнями на заздалегідь підготовлені ними запитання.  Консультантами
виступають самі учні. У таких зустрічах вчитель виконує роль модератора та
ментора – лише відслідковує процес з метою 
не допущення  помилкових тверджень,
розв’язків  завдань чи хибних уявлень. 
7. Не забуваємо нагадувати
учням про онлайн-зустрічі – наприклад, за 15 хвилин до початку (це легко
зробити у групі Viber чи Telegram)
8. Пам’ятайте: мета дистанційного
навчання  – не оцінити учнів, а навчити їх самостійно навчатися та вміти здійснювати самооцінку здобутих результатів  
Для учнів 5-6 класів бажано вказувати
рекомендований час для початку роботи над завданням та орієнтовну кількість
часу на його виконання. Це допоможе в організації їхнього розкладу роботи.
Щоб привчати учнів до самоорганізації,
попросіть їх вести таблицю власного просування (наприклад, гугл-таблицю) і
нехай кожен відкриє вам до неї доступ. У таблиці учень вказує кроки, що має
виконати відповідно до кожної теми, примітки про виконання і результати. Такий
підхід реалізовано у навчальній платформі Матіфік,
учитель має відкритий доступ  до
результатів виконання роботи, дані про кількість часу, затраченого на виконання
кожної вправи кожним учнем, кількість використаних спроб.
9. Урізноманітніть форми
роботи
Бажано, щоб виклад тем не був
однаковим за структурою та формою, одноманітним: 
·       
запропонуйте ознайомитися з новим
матеріалом наперед:
·       
розповідайте нову тему самостійно;
·       
використайте сторітелінг;
·       
використайте ролік з каналу ютуб або ж
презентацію;
·       
пропонуйте спершу виконати цікаве завдання,
щоб мотивувати до вивчення нової теми. 
10. Подумайте, що максимально
підсилить мотивацію Ваших учнів
Поза шкільним приміщенням та колективом
учні менше вмотивовані навчатися. Тож доцільно створювати додаткові стимули для
роботи у спільноті. Наприклад, пропонувати цікаві завдання, фабула яких
стосується буденного життя учнів, додавати елементи гри чи змагання,
використовувати нестандартні домашні завдання.
11. Забезпечте
систематизацію вивченого 
Вчимо учнів
узагальнювати та здійснювати систематизацію вивченого. Усі матеріали
для навчання мають бути в одному місці. Наприклад, можна
в цій же таблиці додавати посилання на статті чи гугл-презентації, з якими ви
хочете ознайомити учнів, тощо.
                                                                                                                             За
допомогою дистанційного навчання можна більш інтенсифікувати та індивідуалізувати
процес, сприяти формуванню ключових компетентностей учнів. Головне – правильна
його організація, активність та нова роль учителя.
Зрозуміло, що після завершення карантинних заходів у
традиційне навчання будуть імплементовані елементи дистанційної освіти. Тож
доцільно разом з учнями вчитися працювати по-новому.

 
Комментариев нет:
Отправить комментарий