17.03.2021

Орієнтири з питань візуалізації навчального матеріалу з математики

 

16 березня 2021 року в Тернопільському обласному комунальному інституті післядипломної педагогічної освіти в режимі відеоконференції на платформі Google Meet для учителів математики області проведено майстер-клас «Візуалізація навчального матеріалу з математики: засоби, методи, форми». Провела майстер-клас методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів  Іванюк Тетяна Георгіївна.  


В умовах цифровізації світу особливого значення набуває проблема вдосконалення процесу навчання. Організацію навчального процесу варто вибудовувати на такій основі, яка б корелювала з особливостями когнітивного розвитку дітей в умовах глобалізації та інформатизації світу. До новацій у розв’язанні означеної проблеми відносять технології візуалізації. Метою заходу було передбачено привернути увагу вчителів математики до важливості теми та пошуку креативних і творчих шляхів щодо впровадження візуалізації в освітній процес через усвідомлення її ролі, функцій та завдань. Необхідність проведення заходу з даного питання також зумовлена тим, що на сучасному етапі проблема візуалізації, порівняно з іншими педагогічними проблемами, є мало дослідженою та, як наслідок, не затребувана повною мірою в практичній діяльності більшості педагогів.

         Практика підтверджує, що використання візуалізації відіграє ефективну роль  в процесі навчання математики. Саме технологія візуалізації навчальної інформації може стати основою нових методик навчання математики у закладах загальної середньої освіти, оскільки мова математики – це, насамперед, мова математичних знаків,  символів, моделей,  образів, які беззаперечно є частиною процесу формування системи математичних знань. Візуалізація – це не стільки кінцевий результат, скільки засіб, який веде до розуміння математичних теорій. На прикладі візуалізації в математиці наголошують на тому, що саме процес формування образу (чи в уяві, чи за допомогою олівця та паперу, чи за допомогою інформаційних технологій) і ефективне його використання необхідне для математичного відкриття та розуміння матеріалу, що вивчається.

Методист проаналізувала різні підходи до визначення понять «наочність» і «візуалізація». За аналізом тлумачень цих термінів спікер наголосила про хибність їх ототожнення. Поняття «наочність» є більш широким по відношенню до терміну «візуалізації», але поняття «візуалізація» не може «поглинутися» наочністю через включення у цей термін додаткових вимог конструювання наочного образу. Тетяна Георгіївна розглянула функції візуалізації, , зосередила увагу учасників на застосуванні засобів візуалізації на уроках, доцільності їх використання, зокрема під час вивчення складних тем курсу алгебри та початків аналізу. В ході проведення майстер-класу спікер обґрунтувала актуальність технології візуалізації навчання математики, запропонувавши завдання трьох типів: статичні схеми, динамічні моделі та комп’ютерні дидактичні матеріали. Розв’язання таких завдань базується на використанні геометричних тлумачень математичних понять, асоціативних зв’язках через колір чи форму об’єктів та їх кількісних або аналітичних характеристик, динамічній візуалізації змін певних параметрів та відповідних їм конструкцій. Тетяна Георгіївна навела приклади когнітивної візуалізації, розробленої не лише вітчизняними науковцями та практиками, але й продемонструвала досвід зарубіжних колег з даного питання, також  представила авторські методики.

Учасники узгодили ряд рекомендацій з використання прийомів візуалізації навчального матеріалу у процесі вивчення математики, які ще в  недостатній мірі впроваджені в практику діяльності вчителя.

Сподіваємось, що учасникам майстер-класу стане в нагоді  практичний досвід та окремі цікаві ідеї застосування прийомів візуалізації навчального матеріалу.

Презентація "Візуалізація навчального матеріалу з математики: засоби, методи, форми"

Відео майстер-класу

Комментариев нет:

Отправить комментарий