18.09.2023

Про практикум щодо використання візуалізації навчального матеріалу та математичних ідей

 

15 вересня 2023 року в Тернопільському обласному комунальному інституті післядипломної педагогічної освіти в режимі відеоконференції на платформі Google Meet для учителів математики області проведено практикум «Різновиди візуалізації навчального матеріалу та математичних ідей. Скетчноутинг та скрайбінг як технології візуалізації». Участь у заході взяли близько 60 педагогічних працівників області.

В умовах цифровізації світу особливого значення набуває проблема вдосконалення процесу навчання. Організацію навчального процесу варто вибудовувати на такій основі, яка б корелювала з особливостями когнітивного розвитку дітей в умовах глобалізації та інформатизації світу. До новацій у розв’язанні означеної проблеми відносять технології візуалізації. Мета заходу полягала у приверненні уваги вчителів математики до важливості впровадження візуалізації в освітній процес через усвідомлення її ролі, функцій та завдань. Проведення заходу з даного питання також зумовлене тим, що на сучасному етапі візуалізація, порівняно з іншими навчальними інструментами, є не достатньо затребувана в практичній діяльності більшості педагогів.

          Практика підтверджує, що використання візуалізації відіграє ефективну роль  в процесі навчання математики, зокрема в умовах організації освітнього процесу в змішаному та дистанційному форматі. Саме технологія унаочнення навчальної інформації може стати основою нових методик навчання математики у закладах загальної середньої освіти, оскільки мова математики – це, насамперед, мова математичних знаків,  символів, моделей,  образів, які беззаперечно є частиною процесу формування системи математичних знань. Візуалізація – це не стільки кінцевий результат, скільки засіб, який веде до розуміння математичних теорій. На прикладі візуалізації в математиці наголошують на тому, що саме процес формування образу (чи в уяві, чи за допомогою олівця та паперу, чи за допомогою інформаційних технологій) і ефективне його використання необхідне для математичного відкриття та розуміння матеріалу, що вивчається.

Методист, в.о. завідувача відділу методики навчальних предметів   природничо-математичного циклу, технологій та фізичної культури Іванюк Тетяна Георгіївна проаналізувала різні підходи до визначення поняття «наочність» і «візуалізація». За аналізом тлумачень цих термінів спікер наголосила про хибність їх ототожнення. Поняття «наочність» є більш широким по відношенню до терміну «візуалізації», але поняття «візуалізація» не може «поглинутися» наочністю через включення у цей термін додаткових вимог конструювання наочного образу. Тетяна Георгіївна розглянула функції візуалізації, зосередила увагу учасників на застосуванні засобів візуалізації на уроках, доцільності їх використання, зокрема під час вивчення складних тем курсу математики. Учасники ознайомились із способами використання скетчноутингу. Олексюк Олеся Романівна, доцент кафедри змісту і методик навчальних дисциплін, кандидат педагогічних наук обґрунтувала актуальність технології візуалізації навчання математики на прикладі використання платформи Mathigon та презентувала учасникам її можливості. Розв’язання завдань базується на використанні тлумачень математичних понять, асоціативних зв’язків через колір чи форму об’єктів та їх кількісних або аналітичних характеристик, динамічній візуалізації змін певних параметрів та відповідних їм конструкцій. Платформа містить розробки уроків математики, цікаві симуляції. Мочук Оксана Богданівна, методист центру інформатики, інформаційно-комунікаційних технологій і дистанційної освіти ТОКІППО ознайомила учасників із технологією скрайбінгу. Учителі отримали вичерпну інформацію про програми, які дозволяють реалізувати відеопояснення. Організатори заходу навели приклади когнітивної візуалізації, розробленої не лише вітчизняними науковцями та практиками, але й продемонстрували досвід зарубіжних колег з даного питання, також  представили авторські методики.

Учасники узгодили ряд рекомендацій з використання прийомів візуалізації навчального матеріалу у процесі вивчення математики, які ще в  недостатній мірі впроваджені в практику діяльності вчителя.

Сподіваємось, що педагогам стане в нагоді  практичний досвід та окремі цікаві ідеї застосування прийомів візуалізації навчального матеріалу.

Презентація 

Комментариев нет:

Отправить комментарий