В умовах вимушеного
карантину та необхідності застосування
дистанційного навчання гострою постає
проблема домашніх завдань для учнів. Погодимось, що не в усіх дітей є доступ до
мережі Інтернет, через що своєчасно та безпосередньо здійснити перевірку правильності
його виконання складно. Очевидно, що є необхідність пригадати ключові відомості про домашні
завдання, а також про можливість
використання нестандартних домашніх завдань.
Домашня робота - це
самостійний вид навчальної роботи без безпосереднього керівництва і допомоги
учителя. Одна з провідних функцій домашньої роботи - формування самостійності в
навчально-пізнавальній діяльності. Домашнє завдання має бути одночасно і
привабливим для учнів, і дидактично доцільним. Учитель добре повинен обміркувати,
яке домашнє завдання варто запропонувати учням, щоб забезпечити формування
очікуваних результатів навчання, реалізацію предметної та компетентнісної
складових. Домашня робота є засобом поєднання навчання і самоосвіти, сприяє
розвитку інтересу до самостійної навчальної роботи, формує досвід творчої діяльності , що є передумовами
формування потреби в самоосвіті. На часі
необхідність використання системи нестандартних домашніх завдань, творчих завдань.
На практиці навчання
математики нерідко використовувані види домашніх завдань не відрізняються
різноманітністю: перевага віддається пов'язаним із засвоєнням знань і умінь
загальним, обов'язковим, репродуктивним завданням. Цим ми обмежуємо можливості
повноцінного функціонального використання домашніх завдань.
Приклади нестандартних домашніх завдань, які можна
використати на практиці :
- по рівню складності : після розгляду нової теми
укладаємо блок з 3-4 завдань по змісту
теоретичного матеріалу. Учневі обов'язково потрібно опрацювати теоретичний матеріал
і одне-два ключових завдання. Завдання підбираються з урахуванням наростання
складності. У цих умовах вдало вирішуються питання диференціації домашніх
завдань.
- для індивідуальних домашніх робіт використати
такі види робіт, як підготовка презентацій, коміксів, розповідей на задану
тему, анотацій статей з журналів і книг. Можна запропонувати учням виготовити
різні креслення, таблиці, моделі геометричних фігур, вироби для кабінету
математики;
- самостійне домашнє дослідження, це може бути
одне і те ж завдання, яке вирішується декількома способами – на дослідження
кількості його розв’язків. Учень знає, що від нього чекають красивого
рішення, ось тут і спрацює творчість.
- розв’язати
приклад і вгадати номер наступного домашнього завдання : пропонуємо приклад
на обчислення з арифметичними діями і
вказуємо, що значення цього виразу і є номер домашнього завдання. Можна
запропонувати і рівняння, і знаходження значення виразу. Дітям притаманна
цікавість знайти розв’язок такого завдання з метою отримання правильної
відповіді. Це добре працює в 5 - 6 класах.
- наочний спосіб знаходження рішення: для
геометрії у 9 класі під час вивчення теми "Геометричні переміщення"
запропонувати учням намалювати рисунок і відобразити його на прозорому папері
(файлі). Учні копіюють зображення, вирізують, склеюють. Кожен шукає свій спосіб
та отримує свою модель;
- практичні завдання:
наприклад розрахувати, скільки шпалер потрібно на їх кімнату або який об'єм
повітря в їх квартирі. По темі
«Відсотки» пропонуємо дітям
скласти свої власні кулінарні рецепти, а потім з допомогою батьків утілити складений ними
рецепт;
по темі множення десяткових дробів: намалювати
прямокутник зі сторонами 4,5 см на 4 см і заштрихувати третю його частину,
потім іншим кольором олівця шосту і т.д. Скільки простору для творчості! Це
будуть оригінальні рішення. А ще оголосити змагання: знайти більше можливих
варіантів.
- зв'язок математики і української мови : задаємо
написати власну математичну казку, розповідь, захоплюючу історію, пов'язану з
темою, що вивчається з математики. Створення відео, в якому було б відображено
матеріал, що вивчається. Все залежить
від фантазії учнів.
- журналістика: запропонувати учням підготувати
запитання до тексту параграфа підручника; подумати над запитаннями для проведення інтерв’ю з автором підручника з заданої
теми.
- учень-учитель: можна також запропонувати учням
уявити себе учителем і удома вибрати оптимальний, із їхньої точки зору, варіант
пояснення того або іншого навчального матеріалу. Наприклад, з точки зору його
подання: через малюнок, схему, таблицю, інтелект-карту, карту знань.
- придумай своє завдання з теми. Придумати свій
сюжет завдання, як варіант зміни дані
задачі, доповни запитання. Склади задачу
за поданим малюнком, за кінцевою відповіддю.
- кросворди, ребуси, японські кросворди, судоку. Чому б не запропонувати учням придумати кросворд на основні поняття теми, що
вивчається або скласти головоломку, ребус? Особливо ефективні кросворди при
повторенні і узагальненні вивченої теми.
І звісно, ми розуміємо,
що виконані учнями нестандартні домашні завдання (а у більшості випадків це
будуть цікаві творчі роботи) очікуватимуть оцінки: з боку не лише учителя, але
й однокласників. Як варіант, по завершенні карантину, в класному приміщенні
виокремити місце, де розмістити усі учнівські роботи, звісно, перевіривши їх та
оцінивши. Окремий матеріал використати безпосередньо під час проведення
навчальних занять.
При плануванні нестандартних домашніх завдань не
забуваємо про фізичні можливості дітей.
Основні проблеми, що ускладнюють роботу учнів над
нестандартними домашніми завданнями :
- розбіжності у вимогах у учителів різних
предметів до оформлення і змісту роботи;
- неефективність виконання творчих домашніх
завдань "за бажанням";
- невідповідність форм творчих домашніх завдань
віку учнів, у результаті - роботу виконують батьки;
- фактичне незнання учнями правил, етапів роботи
над творчим домашнім завданням, що позбавляє завдання навчальної та
розвивальної функції.
Комментариев нет:
Отправить комментарий