06.10.2021

Щодо методичних рекомендацій про викладання математики у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році

 

Міністерство освіти і науки підготувало методичні рекомендації  щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти в 2021/2021 навчальному році для практичного використання (Лист МОН від 22.09.2021 року № 1/9- 482).

У методичних рекомендаціях зазначено основні нормативні документи, які регламентують освітню діяльність закладу загальної середньої освіти в 2021/2022 навчальному році.

Привернуто увагу до використання навчального контенту платформи «Всеукраїнська школа онлайн», що забезпечує рівний доступ усіх учасників освітнього процесу до якісної шкільної освіти.

Наголошено на доцільності використання безкоштовних сервісів та онлайн-платформ за умови впровадження дистанційного навчання, а також широкого використання елементів змішаного навчання.

Зазначено нормативну складову для забезпечення оцінювання навчальних досягнень школярів. Наголошуємо, що під час оцінювання керуємось наступними документами:

·        Закон України «Про повну загальну середню освіту» (стаття 17);

·        Порядок переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої

освіти до наступного класу, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України 14.07.2015 № 762 (у редакції наказів Міністерства освіти і науки України № 621 від 08.05.2019, № 268 від 01.03.2021), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30.07.2015 за № 924/27369;

·        Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів із базових

дисциплін у системі загальної середньої освіти, затверджені наказом

Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222 (чинні для 5 – 11 класів);

·        Інструкція з ведення класного журналу 5 – 11(12) класів загальноосвітніх

навчальних закладів, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496.

Ураховуючи численні звернення громадян, які надходять до Міністерства освіти і науки України, привертаємо увагу на питання оцінювання результатів навчання учнів/учениць, зокрема підсумкового (тематичного, семестрового,

річного) оцінювання.

Підсумкове оцінювання у 5 – 11 класах.

Під час виставлення тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. При цьому проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного оцінювання не передбачається.

Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому мають враховуватися динаміка особистих навчальних  досягнень учня (учениці) з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо.

Річне оцінювання здійснюється на підставі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. Річна оцінка не обов’язково є середнім арифметичним від

оцінок за І та ІІ семестри. Під час виставлення річної оцінки мають враховуватися: динаміка особистих навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом року; важливість тем, які вивчались у І та ІІ семестрах, тривалість їх вивчення та складність змісту; рівень узагальнення й уміння застосовувати набуті протягом навчального року знання тощо.

Наголошуємо, що відповідно до чинних нормативних актів і семестрова, і річна оцінки можуть підлягати коригуванню.

Коригування семестрової оцінки проводиться згідно з пунктом 3.2 Інструкції з ведення класного журналу 5 – 11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України

від 03.06.2008 № 496.

Коригування річної оцінки проводиться згідно з пунктами 9 – 10 Порядку

переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України

14.07. 2015 № 762 (із змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України

30 липня 2015 р. за № 924/27369.

Щодо питання використання варіативної складової

Години варіативного складника навчальних планів можуть бути використані як на збільшення годин на вивчення окремих предметів інваріантного складника, так і на упровадження курсів за вибором/ факультативів, проведення індивідуальних консультацій та групових занять. Вибір між упровадженням курсів за вибором/факультативів і проведенням індивідуальних консультацій та групових занять заклад освіти здійснює з урахуванням індивідуальних навчальних можливостей і пізнавальних інтересів здобувачів освіти і спрямовує на забезпечення умов диференціації та індивідуалізації освітнього процесу. Умовою для їх упровадження має бути запит батьків, наявність груп дітей з певними пізнавальними інтересами, готовність педагогів до проведення курсів за вибором/факультативів.

У разі використання варіативного складника на вивчення окремих

предметів інваріантного складника розподіл годин на вивчення тієї чи іншої

теми навчальної програми здійснюється вчителем самостійно і фіксується у календарно-тематичному плані, який погоджується керівником навчального закладу чи його заступником; учитель записує проведені уроки на сторінках класного журналу, відведених для навчального предмета, на підсилення якого використано зазначені години.

У разі використання варіативного складника на вивчення курсу за вибором/факультативу до переліку навчальних програм в освітній програмі закладу освіти додається програма цього курсу. Під час розподілу варіативного складника навчального плану слід враховувати гранично допустиме навчальне навантаження на учня.

Перелік навчальної літератури та навчальних програм, що мають грифи «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», «Схвалено для використання в освітньому процесі» або висновок «Схвалено для використання

в загальноосвітніх навчальних закладах» (далі – Перелік), постійно оновлюється і доступний на офіційному вебсайті ДНУ «Інститут модернізації

змісту освіти» (режим доступу: https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/).

До Переліку у цьому році не увійшли ті навчальні програми факультативних курсів, курсів за вибором, строк дії грифа яких сплинув у 2021 році і дія грифа не продовжена відповідно до Порядку надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам (далі – Порядок), затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України 20.07.2020 № 931, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.10.2020 за № 1119/35402, (підпункт 1 пункту 5; пункт 15).

Відповідно до Порядку гриф у сфері повної загальної середньої освіти надається модельним навчальним програмам. Навчальна програма, згідно із

Законом України «Про повну загальну середню освіту», затверджується педагогічною радою закладу освіти (пункт 8 частини першої статті 1). З огляду на зазначене, заклад освіти для реалізації варіативної складової навчальних планів на підставі рішення педагогічної ради закладу може використовувати в освітньому процесі навчальні програми факультативів та курсів за вибором, які раніше мали відповідний гриф МОН і були включені до Переліків навчальної літератури та навчальних програм у попередні роки.

Збірник програм для допрофільної підготовки та профільного навчання, Частина І. ( Програми факультативів, гуртків з математики)  

Щодо перевірки зошитів 

Витяг з Листа МОН від 22.09.2021 року № 1/9- 482:

Порядок перевірки письмових робіт з математики.

Під час перевірки зошитів оцінюється лише правильність записів. Почерк, охайність та форма запису не є предметом оцінювання. Зошити з математики, в яких виконуються навчальні класні і домашні роботи, перевіряються: 

у 5 – 6 класах – не рідше ніж один раз на два тижні;

 у 7 – 11 класах – не рідше ніж один раз на місяць.

Оцінка за ведення зошитів виставляється у класний журнал, але не враховується при виведенні тематичної.

Наголошуємо, що методичні рекомендації передбачають рекомендаційний характер.  

Звертаємо увагу  на  лист  МОН України №1/9-529 від 27.12.2000р «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах», наказ  МОН України №371 від 05.05.2008р. «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти», зокрема у яких зазначено кількість та періодичність перевірки робочих зошитів з математики відповідно до класу навчання,  критерії оцінювання робіт. З метою забезпечення єдиного підходу до проведення оцінювання, перевірки та призначення  робочих зошитів учнів, рекомендуємо дотримуватись листа  МОН України №1/9-529 від 27.12.2000р «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах» у частині : При формуванні підсумкової оцінки за семестр учитель спирається на тематичні оцінки учня, врахо­вуючи оцінки за поточні роботи та підсумкові оцін­ки за ведення зошита та методичних рекомендацій ТОКІППО щодо  викладання математики в 2021/2022 навчальному році.

Лист МОН від  22.09.2021 року № 1/9- 482 "Щодо  методичних рекомендацій про викладання математики у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році"

 

 

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий